Jeżeli chcesz sprawić, aby ludzie unikali Cię….oto jest recepta: Nigdy nie słuchaj nikogo dłużej niż tylko chwilę. Mów cały czas o sobie. Jeżeli przyjdzie Ci coś do głowy i chcesz o tym powiedzieć, nigdy nie czekaj, aż ktoś drugi przestanie mówić. Wal natychmiast i przerwij rozmówcy w pół słowa.
Daniel Carnegie
Brzmi znajomo?
Aktywne słuchanie, bo o tym właśnie wspomina Carnegie, jest jednym z elementów komunikacji interpersonalnej i ma bardzo duży wpływ na relacje.
Oto najczęstsze błędy, jakie popełniamy „słuchając”:
Przerywanie rozmówcy i wchodzenie mu w słowo,
Mówienie do rozmówcy i patrzenie w inną stronę np. telefon, komputer,
Zadawanie pytań niezwiązanych z tematem rozmowy,
Zaczynanie nowego tematu kiedy rozmówca nie skończył swojego.
Co można zrobić, jeżeli zaobserwujesz u siebie powyższe?
Skup się na rozmówcy, tzn. utrzymuj kontakt wzrokowy, odłóż swoje zadania na czas rozmowy, postaraj się przyjąć otwartą postawę ciała, uśmiechnij się,
Zachowaj kulturę dialogu- pozwól skończyć rozmówcy wątek, nie mów równocześnie, nie przerywaj, nie podnoś głosu,
Bądź otwarty na inny niż Twój własny punkt widzenia,
Parafrazuj- zastosuj np. ,,o ile dobrze Cię zrozumiałem to…”, „ Z tego co, mówisz rozumiem, że…”,